In mijn vorige post had ik het over wat het personage wil, zijn of haar verlangen. Maar er komt meer bij kijken. Want als iemand iets echt wil, zal hij of zij ook plannen maken om dit verlangen te realiseren.
Het is een stap concreter dan het verlangen zelf. Zo ben ik met een verhaal bezig waarin een van de personages, Paddi, als verlangen heeft de toekomst van zijn dochter veilig te stellen. Dat is wat hij wil. Om dat te realiseren, wil hij haar uithuwelijken aan een betrouwbare man. Dat is zijn plan, zijn doel.
En natuurlijk zal het personage vervolgens ontdekken dat het niet zo eenvoudig is om dat doel te realiseren. HIj/zij loopt tegen hindernissen aan, anderen liggen dwars, enzovoorts. Kortom er is sprake van conflict. En conflict is de motor van een verhaal.
Het spreekt (bijna) voor zich dat het hoofdpersonage tegen dit soort conflicten aan loopt, maar wanneer ook secundaire personages iets willen en een (relatief) concreet doel hebben, wint het verhaal aan diepte.
Het moet natuurlijk wel zo zijn dat dat concrete doel op de een of andere manier aan het hoofddoel binnen het verhaal verbonden is. Het kan concreet verbonden zijn met het doel van het hoofdpersonage, maar de connectie kan ook meer thematisch zijn. Dit laatste houdt dan in dat de problemen waar een ondersteunend personage tegen aan loopt een spiegeling zijn van de problemen van het hoofdpersonage.
Het doel kan verschillende vormen aannemen, mede afhankelijk van wat hij of zij wil.
Het is een stap concreter dan het verlangen zelf. Zo ben ik met een verhaal bezig waarin een van de personages, Paddi, als verlangen heeft de toekomst van zijn dochter veilig te stellen. Dat is wat hij wil. Om dat te realiseren, wil hij haar uithuwelijken aan een betrouwbare man. Dat is zijn plan, zijn doel.
En natuurlijk zal het personage vervolgens ontdekken dat het niet zo eenvoudig is om dat doel te realiseren. HIj/zij loopt tegen hindernissen aan, anderen liggen dwars, enzovoorts. Kortom er is sprake van conflict. En conflict is de motor van een verhaal.
Het spreekt (bijna) voor zich dat het hoofdpersonage tegen dit soort conflicten aan loopt, maar wanneer ook secundaire personages iets willen en een (relatief) concreet doel hebben, wint het verhaal aan diepte.
Het moet natuurlijk wel zo zijn dat dat concrete doel op de een of andere manier aan het hoofddoel binnen het verhaal verbonden is. Het kan concreet verbonden zijn met het doel van het hoofdpersonage, maar de connectie kan ook meer thematisch zijn. Dit laatste houdt dan in dat de problemen waar een ondersteunend personage tegen aan loopt een spiegeling zijn van de problemen van het hoofdpersonage.
Het doel kan verschillende vormen aannemen, mede afhankelijk van wat hij of zij wil.
- hij/zij kan iets willen verwerven (fysiek of immaterieel, bv. informatie),
- hij/zij kan iets proberen kwijt te raken of ergens aan te ontsnappen, dit kan ook de vorm aannemen van iets verbergen of zichzelf verbergen,
- hij/zij kan de confrontatie met iets of iemand aangaan, dat kan een concrete aanval zijn, maar ook het onder ogen zien van een angst, bv. iemand met pleinvrees die toch de straat op gaat omdat er iets groters op het spel staat,
- hij/zij kan iets (of iemand) proberen te repareren, of juist proberen te vernietigen.