Laatst las is deze vergelijking: Zoals een auto brandstof nodig heeft om te kunnen rijden, zo heeft een verhaal... conflict nodig om te lopen.
Waarom zijn utopieën vaak zo saai? Omdat er geen enkel conflict is. Om het verhaal interessant te maken, de moeite van het lezen waard, moet er een conflict zijn. Maar conflicten komen in soorten en maten. Daarom een kleine inleiding op het begrip conflict.
Eerst de vraag: Wat is een conflict? Te snel denken we dan aan slaande ruzie, of in ieder geval ruzie. Maar conflict is veel breder en hoeft helemaal niet de vorm van ruzie aan te nemen. Conflict onstaat zodra er een verschlllend belang is, zodra personages iets verschillends willen. En dat hoeft niet eens expliciet aan de oppervlakte te komen. Stel je de volgende scene voor: man en vrouw zitten bij elkaar om te bespreken wat ze die zaterdagavond zullen gaan doen. Hij wil eigenlijk graag voetbal kijken, zij het liefste uit eten. Daar is dus een conflict. Als de lezer zich bewust is van deze twee verschillende verlangens, is er ook de nieuwsgierigheid naar hoe het zal aflopen.
Dit is een voorbeeld van een uitwendig conflict, tussen twee personen. Er kan ook nog sprake zijn van een inwendig conflict: een vader die aan de ene kant graag met zijn zoon naar een museum wil, maar ook nog toegezegd heeft een rapport te schrijven voor zijn baas. Opnieuw wordt de interesse van de lezer gewekt: Hoe lost hij dit op.
Een volgende keer meer over het gebruik van conflict in verhalen.
Waarom zijn utopieën vaak zo saai? Omdat er geen enkel conflict is. Om het verhaal interessant te maken, de moeite van het lezen waard, moet er een conflict zijn. Maar conflicten komen in soorten en maten. Daarom een kleine inleiding op het begrip conflict.
Eerst de vraag: Wat is een conflict? Te snel denken we dan aan slaande ruzie, of in ieder geval ruzie. Maar conflict is veel breder en hoeft helemaal niet de vorm van ruzie aan te nemen. Conflict onstaat zodra er een verschlllend belang is, zodra personages iets verschillends willen. En dat hoeft niet eens expliciet aan de oppervlakte te komen. Stel je de volgende scene voor: man en vrouw zitten bij elkaar om te bespreken wat ze die zaterdagavond zullen gaan doen. Hij wil eigenlijk graag voetbal kijken, zij het liefste uit eten. Daar is dus een conflict. Als de lezer zich bewust is van deze twee verschillende verlangens, is er ook de nieuwsgierigheid naar hoe het zal aflopen.
Dit is een voorbeeld van een uitwendig conflict, tussen twee personen. Er kan ook nog sprake zijn van een inwendig conflict: een vader die aan de ene kant graag met zijn zoon naar een museum wil, maar ook nog toegezegd heeft een rapport te schrijven voor zijn baas. Opnieuw wordt de interesse van de lezer gewekt: Hoe lost hij dit op.
Een volgende keer meer over het gebruik van conflict in verhalen.