Het belang van conflict in verhalen - in welke vorm ook - wordt duidelijk wanneer we zien waar conflict toe leidt: verandering. Of liever, waar conflict toe zou moeten leiden! Want soms is er in een scene veel conflict, maar is er aan het einde van de scene niets veranderd, niets in de omstandigheden, niets in de personages, niets in de relaties.
Wil een verhaal echter blijven bewegen, moeten er voortdurend veranderingen optreden. Dus als er in een scene niets veranderd - hoe heftig misschien het conflict ook lijkt - is het een nutteloze scene. Hij draagt immers niet bij aan de ontwikkeling van het verhaal. Ontwikkeling impliceert verandering!
Elke scene moet een verandering met zich mee brengen. Dat kan een verandering zijn
Wat voor een scene geldt, geldt ook voor een hoofdstuk, maar dan (meestal) op iets grotere schaal: aan het einde van het hoofdstuk moet er een verandering zichtbaar zijn (voor de lezer in elk geval). Zo blijft een verhaal zich ontwikkelen tot het probleem - het conflict - waar het verhaal mee begon [een monster is het koninkrijk binnengevallen - Gilgamesh] is opgelost, tot er met andere woorden een verandering is opgetreden die een einde maakt aan het conflict [het monster is verslagen].
Wil een verhaal echter blijven bewegen, moeten er voortdurend veranderingen optreden. Dus als er in een scene niets veranderd - hoe heftig misschien het conflict ook lijkt - is het een nutteloze scene. Hij draagt immers niet bij aan de ontwikkeling van het verhaal. Ontwikkeling impliceert verandering!
Elke scene moet een verandering met zich mee brengen. Dat kan een verandering zijn
- in de omstandigheden: eerst had hij geen geld, aan het einde van de scene heeft hij wel geld;
- in een personage: eerst was zij bang, aan het einde van de scene is ze opgelucht;
- in een relatie: eerst waren ze boos op elkaar, aan het einde van de scene zijn ze met elkaar verzoend.
Wat voor een scene geldt, geldt ook voor een hoofdstuk, maar dan (meestal) op iets grotere schaal: aan het einde van het hoofdstuk moet er een verandering zichtbaar zijn (voor de lezer in elk geval). Zo blijft een verhaal zich ontwikkelen tot het probleem - het conflict - waar het verhaal mee begon [een monster is het koninkrijk binnengevallen - Gilgamesh] is opgelost, tot er met andere woorden een verandering is opgetreden die een einde maakt aan het conflict [het monster is verslagen].