Een van de belangrijkste dingen die u in het oog moet houden bij het schrijven van verhalen, is dat het verhaal 'in beweging' moet blijven.
Iedereen is bekend met het gevaar van de 'info-dump' (hoewel niet iedereen er ook werkelijk op let :-): de schrijver neemt de tijd om de lezer eens precies te vertellen hoe het zit. Dat kan een stukje achtergrond zijn bij het verhaal, of een beschrijving van een landschap, een kamer of een personage. Daar is op zich niets tegen, maar als de lezer het gevoel heeft dat het verhaal stokt, dan is de kans groot dat hij/zij het boek neerlegt... en nooit meer oppakt.
De kunst is om de noodzakelijke informatie (vraag u bij alles altijd af of het nodig is!) zodanig in het verhaal te vlechten, dat het bijdraagt aan de ontwikkeling, de voorgang van het verhaal. En over het algemeen is het ook beter om de informatie te doseren - zeker als het over achtergrond gaat. Dan kunt u het gebruiken om uw lezer juist nieuwsgierig te maken, zodat hij/zij juist doorleest.
Bij elk alinea, elke zin, ja elk woord moet u zich dus afvragen: draagt dit bij aan de voortgang, de ontwikkeling van mijn verhaal, of is het alleen maar versiering? Kan ik het ook op een andere manier over brengen (of op een ander moment), zodat het de lezer juist aan het lezen houdt?
Als u dat doet, zul u (nog) betere verhalen gaan schrijven.
Iedereen is bekend met het gevaar van de 'info-dump' (hoewel niet iedereen er ook werkelijk op let :-): de schrijver neemt de tijd om de lezer eens precies te vertellen hoe het zit. Dat kan een stukje achtergrond zijn bij het verhaal, of een beschrijving van een landschap, een kamer of een personage. Daar is op zich niets tegen, maar als de lezer het gevoel heeft dat het verhaal stokt, dan is de kans groot dat hij/zij het boek neerlegt... en nooit meer oppakt.
De kunst is om de noodzakelijke informatie (vraag u bij alles altijd af of het nodig is!) zodanig in het verhaal te vlechten, dat het bijdraagt aan de ontwikkeling, de voorgang van het verhaal. En over het algemeen is het ook beter om de informatie te doseren - zeker als het over achtergrond gaat. Dan kunt u het gebruiken om uw lezer juist nieuwsgierig te maken, zodat hij/zij juist doorleest.
Bij elk alinea, elke zin, ja elk woord moet u zich dus afvragen: draagt dit bij aan de voortgang, de ontwikkeling van mijn verhaal, of is het alleen maar versiering? Kan ik het ook op een andere manier over brengen (of op een ander moment), zodat het de lezer juist aan het lezen houdt?
Als u dat doet, zul u (nog) betere verhalen gaan schrijven.